čtvrtek 9. srpna 2012

Koprová omáčka

Moje kolegyně kopr nesnáší natolik, že před ní TO slovo nesmím ani vyslovit. Prý už jen to, že TO slovo slyší, v ní vyvolává dávivou reakci. Nevím, jestli má nějaké trauma ze školní jídelny, o tom, že by kopr zkusila ochutnat, nemůže být řeč. Já žádné špatné vzpomínky na koprovku ze školní jídelny nemám, naopak, měla jsem ji docela ráda a bylo mi vždycky líto, že máma ji nevaří. Vlastně můžu kopr v jakékoliv podobě. V kulajdě, v tvarohové pomazánce, s okurkou v taratoru nebo salátu Sněžanka, s lososem, s mrkví a kdo ví s čím vším ještě. Zásobu kopru mám v mrazáku a když mají v restaurací na menu koprovku nebo kulajdu, jdo do ní. Absolutně nechápu, proč jsem s tím tak dlouho otálela, ale po loňském "omáčkovém" kurzu v Prakulu, jsem letos konečně uvařila svoji první koprovku.

Ingredience (na 4-6 porcí):
40g másla
40g hladké mouky
500-600ml hovězího vývaru
cukr, sůl, ocet
200ml smetany
kopr

Postup:
Z másla a mouky připravíme světlou jíšku. Postupně, za stálého míchání (nejlépe metličkou), přidáváme vývar. Necháme asi 20 minut provařit, hlídáme a občas zamícháme. Ochutíme solí, cukrem a octem. Pamatujíc na rady Vaška Friče, že se toho ochucení nemáme bát, dala jsem asi 6 lžic cukru a 4 lžíce octa a bylo to ono. Jelikož ne každý touží po výrazně sladké a zárověň i dost kyselé omáčce, doporučuji dávkovat postupně a ochutnávat.
Omáčku zjemníme smetanou (dietně jsem dala jen s 10% tuku). Najemno nasekaný kopr přidáme až po sundání omáčky z ohně.
Já to provedla tak, že jsem kopr přidala do každé porce až těsně před podáváním, protože při ohřívání by zhnědl. Vlastně jsem si polovinu omáčky schovala do mrazáku a jak se mi povede koupit jazyk, udělám z ní křenovou. Mazaný, žejo?

A co vy, jak jste na tom s koprem?

19 komentářů:

  1. Mňam! Dřív jsem kopr tedy nemusela, ale zato teď ho vyloženě musím! :) Dneska jsem k obědu chtěla dělat kulajdu, ale zjistila jsem, že nemám brambory, smetanu... takže tento plán odložen na zítra. :)) Ale už teď se těším.

    Pěkný den, zdraví Lenka.

    OdpovědětVymazat
  2. Kopr mám rád na lososa nebo na vařené brambory... Na koprovku dostanu hroznou chuť tak jednou ročně :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já kopr miluju, naštěstí žiju ve správné zemi - Švédové jsou koprem posedlí, i když na koprovku koukají dost divně. Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Mně kopr vůbec nevadí, obzvlášť s lososem je skvělej :) Ale i omáčku mám ráda, i když jsem ji neměla ani nepamatuju.. co ale nechápu jsou ty brambory, máma to takhle taky jí, já musím jedině s knedlíkem :D

    OdpovědětVymazat
  5. Kopr mám taky moc ráda a koprovku úplně nejvíc. Jen tedy s vajíčkem a houskovým knedlíkem...dala bych si hned:)

    OdpovědětVymazat
  6. Koprovu omacku mam rad s varenym hovadzim masom a samozrejme so zemiakmi.

    OdpovědětVymazat
  7. Jsem na tom totálně stejně jak kolegyně. Jen slyším slovo kopr, zvedá se mi žaludek a nemůžu být ve stejné místnosti, kde je i kopr.

    OdpovědětVymazat
  8. Po pubertě jsem konečně dozrála a taky přišla koprovce na chuť. Jen ji pořád nejím tak, jak je zvykem u nás doma - s vařeným hovězím, brambory na loupačku a dušenými kedlubnami - kedlubny zbaběle vynechávám :-D

    OdpovědětVymazat
  9. Já kopr naprosto miluju, ale nejvíc asi v kulajdě, ta je má oblíbená a koprovka od nás z jídelny je báječná, fakt jedno z mála jídel, které se zde dají sníst a docela si pochutnám. Ale mám spoustu kamarádek, které kopr nesnáší přesně jako Tvá kolegyně. ;)

    Jen já radši koprovku s knedlíkem. :))

    OdpovědětVymazat
  10. Kopr miluju a koprovku mám nejradši pěkně s brambory a ztraceným vejcem. A k okurkám, a k bramborům a k lososu a k vajíčkům a bůhví ještě k čemu. Prostě kopr je super! Já koprovku na závěr zjemňuju zakysanou smetanou (vlastně dávám smetany dvě, jednu na vaření a pka tu zakysanku), je to sice zdravé asi jako skok ze skály, ale šíleně dobré a jemné. Jinak taky mám ráda koprovku výrazně ochucenou, hodně sladkou a kyselou zároveň, ale musím se krotit kvůli chutím manžela a dětí :-( My dnes máme omáčku pažitkovou, taky bude s brambory a vejci naměkko :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Kopr jsem od základní školy (ano, školní jídelny jsou věčné téma) k smrti nenáviděla, ale nedávno jsem mu přišla na chuť a zamilovala si ho. Kromě výše zmiňovaného je geniální i v celerovém salátu se zakysanou smetanou :-) A kulajda! Té se nemůžu dočkat, snad naši přivezou z dovolené nějaké houby a podělí se ;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Lenka: jj, to byl presne muj duvod, proc jsem se na ni chystala tak dlouho... Bud nebyl kopr nebo smetana nebo vyvar :-)
    Honza R.: na brambory ho nedavam, ale asi zacnu :-)
    Jana: mozna jsem z nejake casti Svedka, kdyz jsem taky posedla :-D
    Markvitka: nojo, ja taky radeji s knedlikem, ale dieta je dieta ;-)
    andulia: znam kombinaci vajicko a brambory nebo maso a knedliky nebo brambory, ale vajicko a brambory - to uz je spis kulajda, ne? :-)
    anonymni: ja nejradis maso a knedliky
    Bonitka: jako bych nic nerekla :-)
    damicka: o dusenych kedlubnach slysim poprve
    slecna L.: vsak ja taky, ale omacka a jeste knedlik, to uz bych tu dietu mohla rovnou zabalit :-)
    Madla: ztracene vejce ja davam do kulajdy
    Shraven: celerovy salat neznam, ale chutna mi takovy ten zelny s koprem, co se dela na Morave

    OdpovědětVymazat
  13. Hned bych si dala ...kopr miluju.

    OdpovědětVymazat
  14. Amelie: no tak sup ji vyzkouset :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Mám to přesně tak jako kolegyně ;-)
    A může za to školní jídelna !
    Je to jediné jídlo, které opravdu nemohu !

    OdpovědětVymazat
  16. Ilona D.: to je smutny, takova dobrota

    OdpovědětVymazat
  17. Je skvělá, konečně dokonalý recept!

    OdpovědětVymazat
  18. tak u nas zase frcela bud kombinace brambor-vejce, nebo knedlik-maso. jinak si to nedovedu ani predstavit. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jj, asi je to klasika i pro me, ale varit si knedlik jen pro sebe, to se mi nechce ;-)

      Vymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...