středa 15. února 2012

Crack Pie - 2. výzva odvážných pekařek-scukařek

Jsem v dortovém skluzu. Ve strašně strašném dortovém skluzu. Dlužím dort každému, na koho se podívám. Dnes dělám cheesecake, který jsem měla péct včera. V pátek mezi příchodem z práce a odchodem do kina se chystám na jeden dort, v sobotu ho dokončím a začnu další, který snad zvládnu dodělat v neděli. Myslím, že máma ode mě očekává k narozeninám taky dort, ovšem nevím jistě, jak mám za víkend stihnout zabalit, přestěhovat se, vybalit, seznámit se s novou troubou a upéct. Měla bych trénovat novinky na Apetit piknik (jestli mě vezmou). Výzvu odvážných pekařů jsem sfoukla předevčírem v noci, ale chtěla bych toho zkusit víc. V lednici na mě číhá kilo mandlové mouky a spousta bílků. A to jsem si určitě nevzpomněla na všechno. 

Crack pie, tedy druhá výzva odvážných pekařek-scukařek na mě čekala už od poloviny prosince. No, konečně je tady a já děkuji Míše, za poskytnutí receptu, který je opět převzatý z kuchařky Momofuku Milk Bar. Koláč prý vznikl omylem a autorkou byl považován za zmetek. Než ho její kolegové ochutnali.

Ingredience vystačí na 2 koláče o průměru 20-23cm. Protože dva koláče jsou lepší než jeden, jak se píše v kuchařce. A já s tím rozhodně souhlasím, neboť není nad to, mít v záloze, tedy v mrazáku, koláč pro neočekávané návštěvy.

Nejdřív si připravíme ovesnou sušenku:
115g změklého másla
75g třtinového cukru
40g cukru krupice
1 žloutek
80g hladké mouky
120g ovesných vloček
1/8 lžičky prášku do pečiva (0,5g)
špetka jedlé sody (0,25g)
1/4 lžičky soli

Troubu předehřejeme na 175°C. Plech si vyložíme pečícím papírem.
Nejlépe elektrickým šlehačem vyšleháme máslo a oba cukru do pěny, asi 2 minuty. Vmícháme žloutek a šleháme další minutu nebo dvě, až se cukr rozpustí. Vařečkou zapracujeme mouku, vločky, prášek do pečiva, sodu a sůl.
Těsto vyklopíme na připravený plech a rozprostřeme ho na cca 0,5cm tlustou placku. Na tvaru nezáleží, upečenou velkosušenku stejně výsledně nalámeme a nadrtíme. Pečeme asi 15 minut, tedy dozlatova.
Necháme vychladnout a máme připraveno pro další použití. Můžeme uchovat v lednici ve vzduchotěsné nádobě až jeden týden.

Z ovesné sušenky vyrobíme sušenkový základ pro budoucí koláč.
1 dávka ovesné sušenky
15g třtinového cukru
1/4 lžičky soli
55g rozpuštěného másla

Sušenku nalámeme na menší kousky a rozdrtíme ve foodprocessoru spolu s cukrem a solí. Přidáme rozpuštěné máslo, promícháme a vzniklou směs rozdělíme do dvou forem (20-23cm) vyložených pečícím papírem. Pomocí lžíce a/nebo prstů upěchujeme na dno a případně i na boky formy (nevyjde to moc do výšky). Buď použijeme ihned nebo přikryjeme potravinářskou fólií a uchováme v lednici až dva týdny.

Poslední komponentou je samotná náplň (při přípravě náplně je (prý) nutné použití robota s "K" metlou, abychom dosáhli té správné konzistence):
300g cukru krupice
180g třtinového cukru
20g sušeného mléka
24g kukuřičného škrobu
3/4 lžičky soli
225g rozpuštěného másla
160g smetany ke šlehání
1/2 lžičky vanilkového extraktu
8 žloutků

Do mísy dáme oba cukry, sušené mléko, kukuřičný škrob a sůl a na nejmenší rychlost promícháme. Přidáme rozpuštěné máslo a stále na nízkou rychlost mícháme 2-3 minuty, až se suché ingredience spojí s máslem. Přidáme smetanu a vanilku a mícháme další 2-3 minuty. Stále na nízkou rychlost přidáváme žloutky - důležité je směs jen promíchat, ne našlehat. Výsledná hmota je lesklá a homogenní. Náplň můžeme použít ihned nebo skladovat ve vzduchotěsné nádobě až jeden týden.


Nebojte, už jsme ve finále. Jdeme péct!
Troubu předehřejeme na 175°C. Formy se sušenkovým základem dáme vedle sebe na plech a rozdělíme do nich náplň. Pečeme 15 minut, poté otevřeme dvířka trouby a snížíme teplotu na 160°C. Asi tak po pěti minutách, kdy teplota klesne na požadovaných 160°C, je zase zavřeme (koláče jsou stále uvnitř) a pečeme dalších 5 minut. Koláče by měly být na krajích ztuhlé a uprostřed se stále třást. Pokud jsou upečené málo, přidáme dalších 5 minut. Já pekla ve 20cm formách a vrstva náplně byla vyšší, musela jsem tedy přidat ještě dalších 5 minut, celkem jsem tedy pekla 15+5+15 minut. Ve 23cm formě pravděpodobně bude stačit méně.
Koláče necháme vychladnout a potom je přesuneme na alespoň 3 hodiny do mrazáku. Díky tomu dosáhneme správné konzistence. Koláč přesuneme z mrazáku do lednice alespoň hodinu před podáváním. Co nesníme, skladujeme pečlivě zabalené do potravinářské fólie až 5 dní v lednici nebo až měsíc v mrazáku.
Podáváme posypané moučkovým cukrem (s dovolením jsem vynechala).

Komu se crack pie zdá nudný, může zkusit do jednoho z koláčů přidat oblíbené ořechy či ovoce (maliny, ostružiny, borůvky, ...). Vyzkoušela jsem verzi s vlašskými ořechy, které trochu stáhnou sladkost náplně, ale stejně dávám přednost "obyčejné" verzi - užívám si tu neobvyklou konzistenci. V případě, že se rozhodnete pro ořechy, dejte jich tolik (maximálně půlených, rozhodně ne sekaných), kolik chcete, na připravenou sušenkovou krustu a zalijte náplní. Do druhé formy vám pak zbude trošku víc náplně, což nikomu nevadí, ne?

tajemstvím Crack pie je jeho "žvýkavá" konzistence
 Je to sladké. Tak strašně moc, že stačí opravdu malý kousek. Ale ta konzistence! Je tak... aaaach! a mňam!, že mi to ani moc nevadilo. Navíc chutná tak zvláštně, že nikdo nevěří, že tam jsou vlastně jenom běžné a nijak extra zajímavé ingredience. Tak kdepak máme další výzvu?

23 komentářů:

  1. Další výzva? Přihlas se do Milkbaru na stáž :)

    OdpovědětVymazat
  2. sakra ty mi dáváš, ještě se nedojedl hruškový tarte tatin a teď tohle:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já preferuju verzi s ořechy a sladkost mi zřejme nevadí, protože oba vzorky byly boží! BTW: pěkné fotky, vezmeš mě do učení, když ti pomůžu s pečením a počkám si na svůj dort :)?

    OdpovědětVymazat
  4. Misa: jasne, zrovna na me tam cekaji :-D
    Martina: jsem hrozna, priznavam se (a hruskovej tatin bych si dala...)
    Klara: diky, jsem rada, ze ti chutnalo... BTW tyhle fotky byly peklo - crack pie neni zrovna dvakrat fotogenickej :-) Do uceni te klidne vezmu, ale radsi bych udelala nejakou akci s Cuketkou a Kytkou (sama si netroufam...)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tohle je peklo teda! Jsem stižena akutní chutí na sladké a ty tady představuješ takovou dobortu! Dala bych si verzi s ořechy, bo ty mě straší už snad i ve snu :-)
    Můj pečící seznam (je teda jen v mé choré mysli) se díky toobě nesnesitelně natahuje, to se dělá, takhle někoho mučit? Jdu udělat těsto na tvarohové koláčky-bochánky, tentokrát je udělám s brusinkovou náplní, ať mám po tvém sladkém svádění taky něco na zub :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už si píšu ingredience:-) Vypadá to zajímavě, těch surovin je tam ale tolik, že nějak nejsem s to předem aspoň odhadnout chuť té náplně:-)
      Potřebovala bych teda spíš recepty na nějaké hubnoucí nekalorické koláče (ano, je to volovina, já vím:-) Ale já jak vidím nějaký zajímavý recept, tak to musím zkusit:-) Ve výsledky máme doma tak dvakrát týdně napečeno. Už jsem přemýšlela o polovičních formách nebo o podomním prodeji, jak je nějaké sladké doma, furt aby to jeden jedl:-) Nemluvě o tom, že to leze i do peněz a podomní prodej by to aspoň částečně kompenzoval:-D
      Jo a co se zbylými bílky? Nedávno jsem vyplácala asi 1O na zmršené makronky a na další nebudu mít nějakou dobu sílu:-)
      Napsala bych to i jako neanonym, ale nějak jsem zmatená z toho, jak to udělat. Chci jen používat nějakou přezdívku, jak na to? Díky:-)

      Vymazat
    2. Co třeba z těch bílků udělat maé jednporcové Pavlovy? Nebo jednoduše pusinky? S pečením to mám stejně, de fcto každý den peču (ne jenom sladké, ale i chleba, rohlíky,bagety) a tak si vždycky řeknu, že když už je v troubě chleba, tak tam po něm přihodím ještě něco sladkýho, ale kdo to má furt jíst :-) Rozšiřte si okruh pojídačů, já našla vděčný odbyt ve tchyni a tchánovi, kterým tak každý den nosím nějaké výslužky :-)

      Vymazat
  6. Mě by zajímalo, jak transportujete dorty když ho předáváte někomu trochu víc cizímu než je třeba maminka která vám talíř vrátí umytý a do druhého dne..? Čím dál víc kamarádů mě přemlouvá ať jim upeču dort, ale vzhledem k mojí i jejich zaměstnanosti a tomu jak často se vídáme, si říkám, že kdybych každému dort předala v krabici i s talířem, nebudeme mít za chvíli doma na čem jíst.. Neprodávají se náhodou nějaké "jednorázové" servírovací podnosy? Díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dorty předávám na "dortové podložce", kterou kupuji u Fialy (http://www.fialapraha.cz/eshop/cukrarske_pomucky/18_papirovy_program/podlozky_dortove_stribrne) ;)

      Vymazat
  7. Vypadá to parádně! :) hm.. máš krásné fotky :)

    OdpovědětVymazat
  8. Madla: ja jsem uz na pecici seznam rezignovala - je toho moc :-)
    anonymni: ta chut je takova vanilko-karamelova a hrozne dobra :-)
    Ja pecu nekdy hodne, nekdy vubec a vzdycky se najde nekdo, kdo to sni... Kolegove v praci, kamaradi, rodice - pecu vetsinou do 20cm formy a to se sni ani nemrknu :) Bilky se daji mimo Pavlovu pouzit treba na nejakou beze roladu
    Prihlasovani: bud mas nebo si vytvoris ucet google a prihlasujes se pod nim nebo z "komentovat jako" vyberes "nazev/adresa URL" a tam jen vepises tu prezdivku do kolonky nazev a URL nechas prazdne
    Libre: pokud daruji dort v krabici, davam ho bez talire, jen s takovou tou dortovou "krajkou", co se prodava v papirnictvi. Pokud je dort tezsi, doporucuji neco takoveho: http://fialapraha.cz/eshop/cukrarske_pomucky/18_papirovy_program/podlozky_dortove_bily_karton (dela se to i zlate, stribrne, tenke, tluste...)
    Claire/ Alfred: dekuju mockrat

    OdpovědětVymazat
  9. Vypadá to úžesně! Máš moc pěkný blog:)
    Sleduji:)

    OdpovědětVymazat
  10. Vypada dobre, ale nebude moc sladky? Da se dat mene cukru?

    OdpovědětVymazat
  11. Ta posledni fotka je strasne lakava, dala bych si hned :)

    OdpovědětVymazat
  12. Konečně jsem tento "koláč" vyzkoušela!! Je to opravdu neskutečně výborná slaďurní bombička!(jo, ten co jsme načali ráno jsme radši zbytek rychle rozdali a další je v mrazáku) :D Akorát když se tedy crack pie udělá tak jak má, dá se k něčemu přirovnat jeho konzistence? Bohužel vlastním jen obyčejný ruční šlehač, a moc žvýkavé se mito nezdálo...

    OdpovědětVymazat
  13. Jo a myslím samozřejmě šlehač elektrický ;D

    OdpovědětVymazat
  14. MalinkaL: tyjo, mas muj obdiv, zes do toho sla :-) Konzistenci nevim, k cemu prirovnat - vzdalene mozna zcukernately med, ale je to hladke. S tim rucnim slehacem je problem, ze sleha moc rychle, takze hmota se nasleha, misto aby se jen promichala...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a nestačily by na promíchání hnětací metly (takové šroubovice)?

      Vymazat
    2. ja nevim, nezskousela jsem. Ale o tom michani tam je dlouha pasaz, tak pocitam, ze to je dulezite.

      Vymazat
  15. Děkuji moc za odpověd! :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...