sobota 17. prosince 2011

Pomerančový cheesecake s želé ze svařeného vína



Několik dobrých duší mě před pár týdny upozornilo, že v Intersparu mají Philadelphii za 17 korun. Kolegiálně jsem zprávu poslala dál, ale jak už to tak bývá, dobrý skutek byl po zásluze potrestán a Philadelphii jste mi vykoupili. No, děkuju, ale já už měla v hlavě nový recept a chtěla jsem ho vyzkoušet hned! Nakoupila jsem tedy jinde za plnou cenu (vlastně byla spíš předražená, ale co už) a pustila se do toho.

Ingredience:
na formu o průměru 20cm
150g skořicových sušenek (např. Lotus)
50g másla (Lotus jsou hodně mastné, pokud použijete nějaké sušší, přidejte máslo)
---
600g sýra Philadelphia

140g cukru krupice
3 velká vejce
10g hladké mouky
2 lžíce zakysané smetany
2 lžíce pomerančové šťávy
kůra z jednoho pomeranče
---
1,5dcl svařeného vína (nejlépe podle receptu od Florentýny) + hrneček nebo dva na občerstvení pekařky či pekaře
3 plátky želatiny

Postup:
Dno rozkládací dortové formy si vyložíme pečícím papírem. Troubu předehřejeme na 180°C.

Sušenky rozmixujeme ve foodprocessoru spolu se studeným máslem nakrájeným na kostičky. Vzniklou hmotu pečlivě napěchujeme na dno formy - dobře to jde lžící nebo rukama. Dáme péct na 5 minut a necháme lehce zchladnout.
Zatím si připravíme krém. Ve velké míse promícháme Philadelphii s cukrem - nešleháme, jen lehce obracíme vařečkou nebo stěrkou. Po jednom zapracujeme vejce a poté i mouku. Nakonec vmícháme zakysanou smetanu, pomerančovou šťávu a kůru. Pořádně promícháme, ale opět pozor, abychom hmotu nenašlehali. Hotový krém přelijeme na sušenkový základ a formou několikrát lehce klepneme o stůl, abychom se zbavili vzduchových bublin a srovnali vršek.
Formu vložíme do pekáče s mřížkou, na dno nalijeme vodu tak, aby nedosahovala až k cheesecaku a pečeme na 15 minut na 180°C, poté snížíme teplotu na 120°C a dopékám ještě asi hodinu. Důležité je, aby cheesecake zůstal na povrchu světlý a jeho střed se po dopečení lehce třásl.
Před dopečením dortu připravíme želé. Plátky želatiny namočíme do studené vody a necháme asi 10 minut nabobtnat. Svařené víno zahřejeme (nevaříme) a vmícháme do něj vyždímanou želatinu. Opatrně - nejlépe po lžících - nalijeme na upečený cheesecake a necháme vychladnout nejprve v pokojové teplotě a poté přesuneme do lednice nejméně na 6 hodin, lépe však na celou noc. Formu sundáme až ve chvíli, kdy je cheescake úplně vychlazený (věřte mi, vím o čem mluvím a to dokonce dvojnásobně).

30 komentářů:

  1. Parada!!! toto musi byt velka dobrota!!

    OdpovědětVymazat
  2. Taková dobrota... Budu muset zkuist po svátcích.
    Jinak skvělý nápad udělat z vína želé !!!
    Dík.

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to úchvatně, a myslím že ještě líp to chutná, super kombinace! :))

    OdpovědětVymazat
  4. Lucka,paradne vyuzitie zele z vareneho vina:)ty si nasa cheesecake kralovna:)

    OdpovědětVymazat
  5. Mňami, svařené víno sice vůbec nemusím, ale v téhle formě bych si dala hned :-) vypadá perfektně!

    OdpovědětVymazat
  6. to Lucia: dekuju :-)
    to Natali: :-)
    to Petra: diky moc
    to Claire / Alfréd: diky :-)
    to Martina: ja? ten tvuj posledni cheesecake je bozi a ty fotky! Uplne se stydim... Ale stejne diky :-)
    to Madla: treba zele z pomerancoveho dzusu se skorici by taky slo ;-) Dik

    OdpovědětVymazat
  7. Luxusní recept! Zrovna jsem koláček upekla ku příležitosti návštěvy rodičů přítele a sama jsem se divila, že dopadl tak dobře. Rozumějte - já jsem totiž prd kuchařka, toto byl můj první větší dortový výtvor, nemám ani dortovou formu (raději se neptejte, jak jsem to dělala), chladila jsem asi hodinu (dobu chlazení jsem si totiž přečetla tak hodinu před příchodem návštěvy) a bylo to nejen jedlé, ale naprosto vynikající. Jasně, oku to neladilo tak, jak u Tebe, ale nám to vůbec nevadilo :-)

    Jo a taky jsem použila 350 g sýra a zbytek tvarohu (bo bych se asi nedoplatila) a supr.

    OdpovědětVymazat
  8. Ještě takový blbý dotaz - v ingrediencích je uvedeno "1,5dcl svařeného vína (nejlépe podle receptu od Florentýny) + hrneček nebo dva". Co znamená to "+ hrneček nebo dva"

    Všimla jsem si toho až teď, když si přepisuju recept do své soukromé kuchařky. Zjevně jsem asi něco vynechala (použila jsem 1,5 dcl vína). Nicméně koláč se mi zdál komplet, tož nevím no...

    OdpovědětVymazat
  9. to Lucie: jsem rada, ze se povedl.. Co se tyka + hrnecek nebo dva, tak to je mineno jako obcerstveni pro pekarku/pekare, behem peceni ;-) Ale radsi to tam dopisu, at je to jasnejsi...

    OdpovědětVymazat
  10. Chystám es péci svůj první cheesecake k narozeninám a mám jeden dotaz - 180 stupňů je myšleno v jaké troubě. Mám elektrickou s horním i dolním pečením a také s možností horkého vzduchu. Ráda bych, aby výsledek byl dokonalý;-)

    OdpovědětVymazat
  11. to Lucie: pecu v normalni el. troube (mysleno horni a dolni peceni). Na cheesecake se horkovzduch nedporucuje. Drzim palce :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Tak se musím pochlubit, že na poprvé se mi cheesecake opravdu povedl - byl krémový a všemi chválen;-) Díky Lucie za tvé užitečné rady;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to Lucie: ja dekuji za mily komentar, jsem moc rada, ze se podaril :-)

      Vymazat
  13. Můžu se zeptat, jaký význam má v cheesecaku mouka? Omylem jsem jí tam nasypala o něco (o hodně) více a na výsledku se to nijak výrazně nepodepsalo.

    Přišla za mnou babička, že minulý týden měli v Prostřeno nějaký dort "ze sušenek a tvarohu", který nikdo neznal. Tak jsem jí ho musela upéct:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veroniko, to opravdu nevim, mozna proto, aby se spojila s vejci a drzelo to pohromade? Nicmene myslim, ze pokud jsi ji tam dala hodne, tak se to na konzistenci podepsat muselo... ;-)
      V Prostreno jsou velci znalci gastronomie, koukam :-D

      Vymazat
    2. Lucie,

      děláte nádherné cheesecakes. Rozhodla jsem se, že konečně přestanu jen vzdychat a zkusím si svůj první vyrobit. Chtěla jsem se zeptat, jak přesunujete hotový cheesecake na tác, nebo na takový ten dortový papír - jako máte na fotce. Přesunete ho i s pečicím papírem? A máte nějaký spešl dlouhý nůž na krájení, nebo to jde udělat esteticky i normálním? Díky:)

      Vymazat
  14. Silis: diky za pochvalu :-)
    Dno dortove formy vylozim pecicim papirem tak, aby precuhoval po stranach - vlastne kouka ven z formy. Po upeceni a uplnem vychladnuti a vychlazeni v lednici sundam bocnice formy a cheesecake i s papirem presoupnu na servirovaci tac. Potom papir uprostred natrhnu a taham za pravy i levy konec a on se pod tim dortem roztrhne a ja ho vytahnu bez toho, abych ponicila dort. Porcuji horkym suchym nozem, to jde nejlepe (namocit do horke vody, osusit papirovou uterkou, zakrojit, po kazdem rezu opakovat). Drzim palce, at se povede :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucie, díky moc za prozrazení triku. Už se těším, až si nějaký cheesecake podle vás upeču (momentálně akorát marmeláduju a zavařuju okurky:) Martina

      Vymazat
  15. Tak jsem cheesecake pekla, ale bohužel se příslušný výsledek nedostavil. Po nalití želé se střed dortu uplně rozmáčel a začal v tekutině plavat - takže to celé skončilo v záchodě. Nevím, co bylo špatně, ale postupovala jsem přesně podle receptu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je mi lito, bohuzel nevim, proc se to stalo. Mozna prilis horke zele?

      Vymazat
  16. Prosim ta zelatina se leje jeste na teply dort? Nebo to mam nechat vychladit? Diky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja jsem zelatinu lila na teply dort a nemela jsem problem.

      Vymazat
  17. Tak tenhle dort je naprosto neuvěřitelný. Ta kombinace skořice, pomeranče a vinného želé je naprostá fantazie. Musím ho v krátké době zopakovat, naprosto mě uchvátil.
    Bláža

    OdpovědětVymazat
  18. Už se chladí, jen jsem nevěřila té želatině a dala víc plátků, což bylo úplně zbytečné (to je pro případ, že se objeví další pochybovači:-) Jinak díky za super inspiraci, snad bude zítra kolegům chutnat. Martina

    OdpovědětVymazat
  19. vypadá nádherně, jako konečně vše na těchto stránkách :-) , děla jsem tedy cheesecake jiný,ale zaručeně zkusím i tento. Jen jsem se chtěla zeptat jak velký rozdíl je mezi použitím sýra a tvarohu. děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veroniko, cream cheese a tvaroh jsou dve uplne rozdilne veci. Lisi se obsahem tuku, konzistenci a kdovicim jeste.

      Vymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...