čtvrtek 7. dubna 2011

Chléb bez hnětení

Chleba si peču ráda. Baví mě mačkat droždí s cukrem a nakukovat pod utěrku, jestli už vyběhl kvásek. Hnětení těsta si užívám (někdy si představuju, že je to hlava jednoho mého kolegy a dávám mu pěkně na frak). Miluju vůni čerstvého chleba se spoustou kmínu. Někdy se mi ale nic moc dělat nechce. Třeba po hodině posilování. Nebo když jsem prostě jen tak trochu (hodně) líná.
U Cuketky jsem objevila ideální recept pro takové případy. Příjdete z práce, ledabyle smícháte čtyři naprosto běžné suroviny a do rána nemusíte dělat nic. Po probuzení máte plnou mísu nakynutého těsta, které jen tak ležérně párkrát přeložíte, chvilku počkáte, pokusíte se vytvarovat bochník a na chvilku si ještě schrupnete. Nakonec bochník upečete a voilà - krásný a nadýchaný chleba, vhodný například k pozdně snídaňovému oslňování, je tu!

Originál recept je z NY Times, stačí se jednou podívat a máte jasno.

Ingredience:
3 hrnky hladké mouky + na podsypávání
1/4 lžičky instatního droždí (mám odzkoušeno to od Oetkera)
1 a 1/4 lžičky soli
1 a 1/2 hrnku vlažné vody
Navíc budete potřebovat litinový hrnec s pokličkou (třeba takový, jaký máme doma nebo takový, jaký bychom doma chtěli. No dobře, i tenhle by nebyl k zahození, pokud mám nějakého čtenáře, který by mi chtěl udělat radost - mrk, mrk).

Postup:
Jak už jsem naznačila na začátku, tak párat se s tím nebudeme. Do velké mísy nasypeme hladkou mouku, droždí a sůl, přilijeme vodu a lehce promícháme - Cuketka to vyjádřil dost přesně - do konzistence "chuchvalec". Mísu přikryjeme potravinářskou fólií a necháme v pokojové teplotě (cca 21°C) kynout 12 - 18 hodin. Zkoušela jsem 12 i 19 hodin a výsledek se nijak zvlášť nelišil, jen déle nakynutý chleba měl možná o trošku větší oka.
Vykynuté těsto přemístíme na pořádně pomoučněnou plochu, několikrát přeložíme přes sebe a necháme asi čtvrt hodiny odpočinout. Potom vytvarujeme něco jako kouli (moc mi to nejde) a necháme mezi dvěma pomoučněnými utěrkami kynout ještě dvě hodiny.
Půl hodiny před koncem kynutí dáme litinový hrnec i s poklicí (ano prázdný) do trouby, kterou nastavíme na 230°C. Těsto rychle přehodíme do rozpáleného hrnce, přikryjeme poklicí a pečeme asi 30 minut. Poklici sundáme a dopečeme do požadované barvy kůrky ještě asi 15 minut.
Před zakrojením necháme vychladnout (alespoň trochu) a zatím můžeme poslouchat praskání chladnoucí kůrky.

Pro ujasnění postupu doporučuji shlédnout zmíněné video. Já se jdu chystat na ciabattu, protože konzistence tohohle bochníku jí hodně připomíná.

Domácímu chlebu třikrát zdar!

31 komentářů:

  1. Tenhle chléb jsem zkoušel cca před měsícem a z nějakého záhadného důvodu byl na povrchu spálený a uvnitř syrový. Troubu jsem měl na 250 (ve videu říkají na co nejvyšší teplotu), ale je pravda, že nemám litinový hrnec a tak jsem chléb pekl v nerezovém, což mohlo zapříčinit spálení na povrchu :-/. Každopádně gratuluji ke krásnému chlebíku :)

    OdpovědětVymazat
  2. to Keba: moje trouba pece nejvic na 230, chleba jsem delala uz dvakrat a byl v pohode... Asi to je fakt tim hrncem - kvuli chlebu bych ho asi nekupovala, ale Jena si ho koupil na pomale duseni a peceni masa, tak si ho tak trochu pujcuju :-) Jo a dik :-)

    OdpovědětVymazat
  3. chtěla bych se zeptat, dá se udělat chleba bez kmínu? já kmín vážně nerada a když přítel peče chleba a já si nedám ani sousto, tak chápu, že z toho nemá radost. tak mu chci dát recept na chleba, kde se kmín dávat nemusí.. a co třeba nějaký celozrnný? :)
    p.s. kdyžtak odpovědi ke mně na blog, díky :)

    OdpovědětVymazat
  4. to Blackberry: pokud by sis precetla recept, zjistila bys, ze primo tenhle chleba je bez kminu... Recepty na castecne celozrnny chleba tu taky mam, staci ve stitkach kliknout na heslo "chleb". Pripadne doporucuju google nebo zkusit experimentovat...
    ps: az si za rady necham platit, tak je budu davat tak, kam si zakaznik rekne ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Podobný chlebík jsem zkoušela, recept uveřejnila na svém blogu Beaute. Mně se prostě nepovedl, kůrka byla tak tvrdá, že se nedal skoro uříznout, ale střídka byla chuťově vynikající. Je pravda, že doporučovala také použít litinový hrnec, ale takový já nevlastním, takže jsem to zkusila bez něj a fakt to nevyšlo.

    OdpovědětVymazat
  6. Tenhle chleba mám taky několikrát za sebou, ale ne a ne ho trefit tak abych řekl to je on :). Obecný recept na bílý chleba "od Jamieho" mi asi chutnal o něco víc.
    Každopádně to nejlepší co jsem zatím z bílého vyzkoušel a ochutnal byl bagetovací test na kopci. Ale cesta k výsledku je dlouhá, předlouhá i když se během čekání člověk moc nenadře...
    (http://conovehonakopci.cz/?p=1637)

    OdpovědětVymazat
  7. Já peču tento chleba už asi 2 měsíce. Narazila jsem na něj "U Madly nejen v kuchyni" kde je rovněž odkaz na video a pana Cuketku. Nejen že nevlastním litinový hrnec, ale nemám ani troubu:-) Chlebík peču buď v pekáčku z varného skla (malý bochníček) nebo v nerezovém kastrolu (velký bochník)a vždy se povedl, takže v nádobí neúspěchy asi nebudou. Netuším při jaké teplotě peču, protože Remoska termostat nemá :-) Ale znáte to pořekadlo... "Čím blbější sedlák, tím větší brambory" Tak to bude asi i můj případ :-) Použila jsem co jsem v kredenci našla a ono to vyšlo. Reportáž z mého pečení zde http://krchov.rajce.net/009_Domaci_chleba

    OdpovědětVymazat
  8. Tenhle chleba je fakt super, už ho peču od doby, kdy ho objevil pan Cuketka. Zkouším různé obmněny v podobě přísad do těsta a vždy je výborný. Také nevlastním litinový hrnec, peču v tom, co je po ruce - skleněný pekáč, kameninový pekáč, forma na dort, nerezový hrnec :o)

    OdpovědětVymazat
  9. Tenhel chleba je fakt úžasný, já do něj ještě navíc přidávám lžíci olivovécho oleje a různě kombinuju mouky a příchutě (tu přidám posekanou cibuli s hořčicí, tu šunku nebo čensek nebo bylinky) a prostě se ho nemůžu nabažit. Nemám litinový hrnec, takže těsto vždycky šoupnu do dortové formy o průměru 20 cm, kterou si vyložím papírem na pečení a první půl hodinu ho peču přikrytý alobalem, pak odklopím a je to. Ještě nikdy mě zeklamal, je to můj oblíbený favorit, když se mi nechce hrát si s kynutým klasickým chlebem.

    OdpovědětVymazat
  10. to Coco: podle ostatnich komentaru to vypada, ze hrnec neni uplne nutny - tak nevim...
    to Tonio: copak Na Kopci, tam se experimentuje o sto sest... Tolik casu nemam :-(
    Btw. zkousela jsem to kynuti na modemu a je to bezva - diky moc
    to Alena: to s tim sedlakem neznam, ale je to vtipne :-) Kazdopadne se zda, ze chleba jde udelat v cemkoliv a s tou krasnou cervenou marmeladou bych si dala...
    to Cherry: v jake fazi tam pridavate ty prisady? Chtela bych si udelat olivovy nebo rajcatovy... Diky
    to Madla: koukala jsem u tebe na blogu, ze tam mas vice druhu a peces ve forme... Holt ja jsem trosku opozdena a prisla jsem na domaci chleba az kdyz uz je to uplne out :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Blackberry: Co místo kmínu zkusit ochutit fenyklem?

    OdpovědětVymazat
  12. to Lucie: přidávám hned na začátku a vždy bez problémů. U nás je nejoblíbenější varianta s česnekem a sušenými rajčaty.

    OdpovědětVymazat
  13. Krása! Chtěla bych se do pečení chleba taky pustit a vidím, že tento má fakt úspěch! Tak mi držte pěsti ať to vyjde!!!

    OdpovědětVymazat
  14. to Mother-to-be: to nezni zle, fenykl mam rada, takze diky za tip, aspon bude zmena oproti kminu (btw. ja jsem slecne uz odpovidala na ten stejny dotaz v minulem chlebovem clanku, ale ona je asi moc lina na to, si tu odpoved precist... )
    to Cherry: diky moc, vyzkousim (uz se mi sbihaji sliny, zejmena na tu rajcatovou)
    to Pavla: diky, drzim :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Také bych se nezlobil, kdyby mi někdo udělal radost...:-) :-) :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Chlebik je krasny! Taky uz jsem zkousela, pote co jsem dost dloho resila, co je instantni a co je susene drozdi:) Delsi kynuti mi pripadalo lepsi (ani ne tak na vysledne chuti jako spis na chovani testa, lip se mi s nim pracovalo). Mouka hladka chlebova psenicna + klasicka hladka. Hrnec mam takovy ten "nepravy litinovy" od CEBSu (byvaly Sfinx) cerny s modrym smaltem, osvedcil se.
    Uplne nejvic nam tento chleba chutnal jen tak namaceny do olivoveho oleje. Hmmm, jdu obhlednout zasoby mouky...
    yannka

    OdpovědětVymazat
  17. to yannka: dekuju... Drozdi jsem neresila, meli jen jeden druh sypkeho, tak jsem to riskla :-) A presne tyhle hrnce maji doma nasi - vzdycky jsem je nesnasela a jak bych ted za ne byla rada...

    OdpovědětVymazat
  18. bude už brzy další článek? :-)

    OdpovědětVymazat
  19. to Terka: asi jo... Bohuzel jsem od 4.4. v praci nonstop az do zitra a na vikend odjizdim... Ale ja neco upecu :-)

    OdpovědětVymazat
  20. teda...prošla jsem celý blog odpředu dozadu a obráceně a je to úplně úžasná inspirace, miluju vaření i jídlo, naštěstí mě brzdí studentský rozpočet, jinak by už ze mě byla koule..přeju hodně dalších úspěchů v kuchyni.

    OdpovědětVymazat
  21. to tereza: me taky nastesti brzdi rozpocet (a cas), ale kdyz se snazim nasoukat do lonskych kalhot, tak vidim, ze asi malo :-) Diky moc.

    OdpovědětVymazat
  22. to Lucie: asi to vis, ale kdyby nahodou ne - to nadobi se da porad normalne sehnat, je to znacka CEBS. Me stvalo, ze jsem to koupila jako litinu (taky to tak vyrobce nazyva, i nasi si to cele ty roky mysleli) a litina to neni. Ale jsem s tim stejne spokojena, v "chlebovem" testu ted pekacek taky obstal a je taky fakt, ze oproti nadobi, nad kterym slintam ted ("svedska" litina, Staub atd) je to o dost lehci a pritom to ma pomerne slusnou tepelnou setrvacnost.
    yannka

    OdpovědětVymazat
  23. to yannka: fakt? to je teda dobry retro... Staub je samozrejme jina liga :-)

    OdpovědětVymazat
  24. Peču v nádobě od pomalého hrnce, je kameninová a super. Jen mi někdo řekněte čím to sype po tom vykynutí a nakonec, jsou to otruby?
    dík

    OdpovědětVymazat
  25. Dasa: ja chleba nicim nesypala - je to jen mouka, co tam zustala a takove male bublinky na kurce

    OdpovědětVymazat
  26. Jdu na míchání základních surovin:-) Držte mi pěsti, prosím!

    OdpovědětVymazat
  27. Chleba se povedl, dneska dělám další várku, tentokrát s celozrnnou pohankovou moukou z Frenštátu (www.pohankovymlyn.cz)

    OdpovědětVymazat
  28. Rukodelka: tak to jsem rada, ze se povedl :-)

    OdpovědětVymazat
  29. Dávám místo vody Prazdroj nebo Svijany. Je to super

    OdpovědětVymazat
  30. anonymni: chleba zadelavany pivem je fajn :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...