středa 27. října 2010

Kulajda


Od té doby, co jsem na blogu Gurmánka viděla fotku kulajdy, nepřestala jsem na ní myslet. Vypadala tak lákavě, že jsem skoro slintala. Akorát jsem se pořád nemohla dostat k tomu, abych jí uvařila. První lišky jsem použila do omáčky k vepřové panence a další nikde. Když jsem konečně mrazák naplnila houbami, které nasbíral drahý, myslela jsem, že kulajda bude časově náročná a že na ní nemám kdy.
Minulý týden, zejména kvůli tomu, že venku začala být fakt zima, moje touha po kulajdě dosáhla vrcholu a zakoupila jsem svazek kopru. V sobotu jsem si přivstala, abych na trhu nakoupila pečivo a vajíčka, a co nevidím u stánku s houbami - lišky! Přikoupila jsem ještě brambory a hurá do kuchyně.

Recept je tedy převzatý od Gurmánky Šárky, jen jsem použila lišky místo hříbků.

Ingredience (na 4 velké porce):
velká hrst čerstvých lišek
6 větších brambor

špetka kmínu
nové koření a černý pepř (po třech kuličkách)
2 bobkové listy
sůl
1 kelímek tučné zakysané smetany
2 lžíce hladké mouky
1 - 2 lžíce octa
hrst nasekaného kopru
---
4 čerstvá vejce
ocet
sůl

Postup:
Očištěné lišky pokrájené na stejně velké kusy dáme do hrnce spolu s bramborami nakrájenými na kostky, přidáme kmín, nové koření, pepř, sůl a bobkové listy, zalijeme vodou (nesmí jí být moc, výsledná polévka bude hustá a plná brambor a hub) a dáme vařit, až jsou brambory měkké. Vyndáme bobkový list i všechny kuličky.
Mouku rozmícháme ve smetaně a přes jemné sítko propasírujeme do polévky. Necháme trochu povařit, podle chuti okyselíme octem a dosolíme. Nakonec do kulajdy přidáme kopr.
Podáváme buď s vajíčkem, které rozšleháme do horké polévky (pak nám budou stačit jen dvě) nebo lépe s vejcem pošírovaným neboli zastřeným. Určitě se dají dělat rovnou v polévce, toho se já trošku bojím, tak je dělám takhle: v menším kastrolu přivedu k varu osolenou a okyselenou vodu. Vejce vyklepnu do misky, ztlumím oheň tak, aby voda nebublala a vařečkou vytvořím vír. Vejce z misky velmi pomalu spustím doprostřed víru a vařím tři až čtyři minuty. Pokud se vajíčko moc rozlejzá do stran, opatrně lžící přehrnu bílek přes žloutek a snažím se dosáhnout alespon přibližně kulatého tvaru. Vyndám děrovanou lžící. Pokud dělám víc porcí a potřebuju vejce udržet teplá, vařím je jen 3 minuty a přendavám je do druhého kastrolu s horkou (ne vařící) osolenou vodou, odkud je pak servíruju jedno za druhým.

Kulajda je rozhodně nejlepší druhý (nebo radši třetí) den po uvaření.

11 komentářů:

  1. Taky jsme ji nedávno měli, jak nastane zima mám takovéhle polévky nejraději...:-) V mražáku mám ještě jeden balíček lišek, takže až zase na ní dostaneme chuť, bude to letos naposledy...:-) a příští rok zase musíme nasbírat...:-) Lucie Ufa

    OdpovědětVymazat
  2. Jak je teď to zimní období, tak mám táky pořád nějakou potřebu jíst polévky, takže taky zkouším a dělám :) kulajdu jsem ještě nezkoušela, ale houby ty teď bohužel už žádně nemám a natož lišky, takže mám smůlu :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ta vypadá báječně :-) Podzim bez horké polévky by byl smutný.

    OdpovědětVymazat
  4. to Lůc Mác: Já dělala jednou kulajdu i z hlívy, a bylo to moc dobrý...v nouzi by šla i třeba ze sušených hříbků, podle mě...ale je fakt, že z lišek je nejlepší. Ovšem ty jsou zase těžké na sběr... Ty, co má v mrazáku jsou až z jížních čech, a to jsem ze severu...:-) U nás nerostou, ale dole na Jihu, jéjé, to byla krása. Ale my máme zase jiné druhy...:-) Lucie Ufa

    OdpovědětVymazat
  5. to Lucie Ufa: ja mam nastesti v mrazaku jeste nekolik balicku hub, takze alespon jednu kulajdu jeste udelam :-)
    to Luc Mac: ja je koupila o vikendu na trhu, takze jeste tu sance jsou ;-)
    to Sarka: diky a mate pravdu - ja ted jedu na polevkove vlne, brzy postnu cibulacku

    OdpovědětVymazat
  6. Nádherně nafoceno! U nás kulajda neprojde, manžel kopr nechce ani do okurek! Ale jinak na podzim polévkujem o sto šest!!!

    OdpovědětVymazat
  7. to HaF: diky za pochvalu... Jinak ja kopr miluju, jedla bych ho klidne porad a drahy nastesti neni vybiravy a proste ji vsechno, co mu predlozim :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Krasna, uzasna, skvela. Skoda, ze nemam lisky, hned bych ji podle tebe ( vas ) udelala.
    Mimochodem, krasne stranky, rada se kocham
    Olga

    OdpovědětVymazat
  9. to Olga: dekuju moc, jde udelat i z normalnich lesnich hub... (a klidne "ty", snad jeste nejsem tak stara ;-))

    OdpovědětVymazat
  10. Musím se pochlubit, že slávu tvé kulajdy šířím (a velmi úspěšně) ve svém skandinávském působišti. Díky za všechny super recepty, Jana

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...