pátek 22. ledna 2010

Úplně domácí štrúdl


Možná jsem fakt blázen. Když mě o víkendu začala honit mlsná a zachtělo se mi štrúdlu, připadalo mi, že rychlejší, než čekat na rozmrazení těsta z mrazáku, bude uplácat si těsto domácí. No - rychlejší to asi nebylo, ale chutnější rozhodně jo.
Už víc jak týden čekám na dodání kuchyňského robota. Dostala jsem na něj peníze od Ježíška, vybírala jsem a vybírala, až jsem vybrala a objednala si ho. Bohužel, robot je stále "skladem - termín dodání 1-4 dny", ale asi mají v tom jejich e-shopu jinou představu o tom, co to znamená, než já. O víkendu jsem chtěla péct větrníky. Chystám se na ně už od listopadu, kdy jsem se je naučila (doufám) v kurzu cukrařiny. Ručně ale všechny ty krémy a šlehačky šlehat nebudu, takže přicházejí na řadu jiné dobroty. Třeba štrúdl z home made těsta.

Ingredience (na jednu větší nohavici):
140g vychlazeného másla
180g hladké mouky
12g másla
70ml vody
1 vejce
sůl, citrónová kůra

Smíchala jsem všechny ingredience mimo 140g másla a vypracovala hladké těsto. To jsem zabalila do fólie a schovala do lednice. Stočtyřicetigramovou kostku másla jsem dala mezi pečící papíry a mlátila jsem do ní válečkem, když trošku změkla, tak jsem jí ještě rozválela na placku (asi 3mm tenkou) a dala taky do lednice. Po asi hodině jsem vyndala těsto, rozválela ho na plát -  spíš delší a užší a na jeden jeho konec jsem položila polovinu plátu z másla. Těsto jsem přeložila napůl a na kraj jsem položila druhou polovinu plátu másla. Těsto jsem zase přeložila napůl. Rozválela jsem ho a znovu přeložila. (celý postup skládání viz. nákres).

A pak šup do fólie a do lednice - na hodinu. Potom vyndat, rozválet, přeložit, přeložit, přeložit, vychladit, čekat. A ještě jednou. Mezi jednotlivým válením jsem se sice chtěla taky válet, ale místo toho jsem prala, vařila, uklízela a ještě šla na kafe. Poslední válení a překládání proběhlo před spaním.

Druhý den večer jsem z krásného hebkého těsta upekla štrúdl. Já nejradši klasiku - jablka, strouhanka, cukr, skořice, rozinky a ořechy. Zavinout, otočit "švem" dolů, pomazat rozšlehaným vajíčkem a propíchat vidličkou. Pekla jsem 45 minut na 170°C.
Zkuste to - už jenom kvůli té vůni másla...

3 komentáře:

  1. Jé, Vy máte ten skvělý hrnek na prosívání mouky. Také uvažuji o jeho pořízení, máme jen velké síto a to je strašně nepraktické. Jinak obdobné těsto jsem zkoušela na croissanty, ale nějak mi ta část válení s máslem nešla. Tak že by druhý pokus? Mimochodem, toto je poprvé, co jsem slyšela o převracení štrůdlu místem svinutí dolů.

    OdpovědětVymazat
  2. Testo na croissanty jsem taky delala, je to podobne, akorat kynute... S tim valenim masla to neni tezke, je potreba to kdyztak trosku "pomlatit" valeckem, ono se to lepe spoji :-) Preji hodne stesti... L.

    OdpovědětVymazat
  3. štrůdl miluji, sladká chuťovka mého dětství, u nás se vždy dělal z domacího těsta a tak ho doufám také zvládnu a někdy ho sama udělám

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...